Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Stroomranking: consumentenstroom iets groener, slakkentempo in zakelijke markt
© Eneco

Stroomranking: consumentenstroom iets groener, slakkentempo in zakelijke markt

De verduurzaming van het energieaanbod op de Nederlandse stroommarkt gaat in een slakkentempo. Dat stellen Natuur & Milieu, WISE, de Consumentenbond en Greenpeace in de jaarlijkse Stroomranking.

Het aanbod voor consumenten is het afgelopen jaar maar een klein beetje groener geworden. Op de zakelijke markt wordt voor een groot deel nog grijze, vervuilende stroom aangeboden. Over de gehele linie gaat het gemiddelde rapportcijfer van een 5,6 naar 5,7. ‘Het langzame tempo van de verduurzaming van energie is in een tijd van grote klimaatzorgen teleurstellend, en staat niet in verhouding met wat er nodig is’, aldus de opstellers van de Stroomranking 2019.

44 stroomleveranciers
Voor het onderzoek zijn 44 stroomleveranciers beoordeeld op 3 cruciale onderdelen: investeringen, inkoop en levering. Voor inkoop en levering van stroom zijn data gebruikt van het jaar 2018. Voor de investeringen in stroomopwekking geldt dat ook productievermogen dat in 2019 in aanbouw was, is meegenomen. De beoordeling van deze 3 onderdelen leidt tot het uiteindelijke cijfer.  De investeringen in windenergie over de periode 2014-2019 bedragen volgens het onderzoek 13,5 gigawatt, de investeringen in zonne-energie 7,8 gigawattpiek. In dezelfde periode werden desinvesteringen met een vermogen van 19,9 gigawatt aan kolencentrales gerealiseerd.

Bij het leeuwendeel van de energiebedrijven geven de opstellers van het rapport het volgende advies: ‘Om beter te scoren in dit onderzoek zou het bedrijf vooral zijn inkoopbeleid moeten veranderen: in plaats van handelsmix zou er duurzame elektriciteit direct bij de bron ingekocht moeten worden. Ook zou de score verbeterd kunnen worden door meer wind- en zonne-energie uit Nederland in de leveringsmix op te nemen.’

Consumentenranglijst
Op de consumentenranglijst is de gemiddelde score een 6,3. In 2018 was dat ook een 6,3. De grotere partijen Eneco en Vattenfall (voorheen Nuon) maken echter wel een stap in de verduurzaming, daarom kunnen de organisaties naar eigen zeggen toch spreken van een lichte vooruitgang. Een iets groter aantal consumenten kreeg nu namelijk groenere stroom dan een jaar eerder. Deze leveranciers behoren evenwel nog steeds niet tot de top. Het aantal leveranciers dat een 8 of hoger scoort op de consumentenmarkt is gelijk gebleven: 11 van de 31. 5 energieleveranciers scoren een 10.

Minder inspanningen
Energieleveranciers op de zakelijke markt doen veel minder hun best voor het klimaat dan de leveranciers op de consumentenmarkt. Dat terwijl de zakelijke markt ruim 3 keer zoveel stroom gebruikt dan consumenten. Het gemiddelde cijfer op de zakelijke ranglijst steeg wel, maar is nog steeds onvoldoende: van een 4,8 naar een 5,3. Net als vorig jaar vormen de achterblijvers hier de grootste groep: 24 van de 37 bedrijven scoren een onvoldoende. Zij leveren vooral vervuilende grijze stroom. 8 leveranciers doen het wel goed en worden beoordeeld met een 8 of hoger.

Meer investeringen in zonne-energie
De stroommarkt is vooral groener geworden doordat een aantal fossiele centrales werd gesloten en er meer werd geïnvesteerd in wind- en zonne-energie. De gemiddelde score stelt volgens de onderzoekers echter nog steeds teleur. ‘De klimaatcrisis en de afspraken die ook de energieleveranciers maakten in het Klimaatakkoord vragen om daadkracht. Je zou daarom verwachten dat er door leveranciers meer tempo wordt gemaakt. Terwijl consumenten massaal kiezen voor duurzame stroom, lijken veel energieleveranciers er de kantjes vanaf te lopen en hun verantwoordelijkheid te ontlopen’, aldus de makers van het rapport.

Nieuwe spelers scoren slecht
Opvallend in het onderzoek is volgens de onderzoekers dat het merendeel van de nieuwkomers op de markt een onvoldoende haalt. Op de consumentenmarkt scoort zelfs geen enkele nieuwe aanbieder een voldoende. Deze leveranciers lijken zich door lage prijzen in te vechten op de markt en besteden weinig aandacht aan duurzaamheid. Een slechte zaak, concluderen de onderzoekers, want energieleveranciers die beginnen met een onvoldoende veranderen zelden in een koploper en leveren dus geen bijdrage aan de omslag naar groene energie.

Nu in Solar Magazine

Marktgids Zonne-energie 2020

​De Marktgids Zonne-energie 2019 kent 13 rubrieken met onder meer de volgende redactionele artikelen: COVERSTORY  Vlaamse zonne-energiemarkt verwacht hausse aan residentiële installaties  Nederland verwelkomt in 2020...
Vacatures
Libra Energy B.V. zoekt:

Junior Accountmanager

Junior Accountmanager in een snelgroeiende duurzame onderneming Ben jij een ambitieuze buitendienst accountmanager en wil jij je klanten professioneel adviseren? Heb jij affiniteit met duurzame energie en heb jij het vermogen om de juiste...
Fulltime (40 uur) - Velsen-Noord, 1951 AC 199
Zonmaat zoekt:

Elektricien zonnepanelen omgeving Friesland

Wil jij meebouwen aan een duurzame toekomst? Vanwege de aanhoudende groei van Zonmaat zijn wij op zoek naar een ‘Elektromonteur Zonnepanelen’. Wij zijn actief in duurzame energie en plaatsen op grote schaal zonnepanelen. Klanten van...
Fulltime (40 uur) - W.M. Dudokweg 14, 1703 DB Heerhugowaard
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!