In het derde kwartaal van 2019 zag het bedrijf de omzet teruglopen naar ruim 1,5 miljard euro. Toch stelt het bedrijf tegen de achtergrond van aanhoudende economische wereldwijde tegenwind niet ontevreden te zijn.
Winstgevendheid minder verbeterd dan verwacht
‘In de eerste 9 maanden hebben we een solide verbetering van de operationele winstgevendheid, het nettoresultaat en de vrije kasstroom gerealiseerd’, stelt chief executive officer Eric Rondolat. ‘Hoewel de marktomstandigheden blijven verslechteren, zijn we ervan overtuigd dat we onze winstgevendheid voor 2019 kunnen verbeteren, hoewel iets minder dan we eerder hadden verwacht.’
Voor heel 2019 gaat Signify nu uit van een winst voor aftrek van renten, belastingen en afschrijvingen tussen 10,3 procent en 10,6 procent. Dat is een verbetering ten opzichte van het einde van het vorig kalenderjaar, maar wel weer minder dan de 11 tot 13 procent waar het bedrijf eerder aan dacht.
Led goed voor 78 procent verkopen
De activiteiten van Signify zijn verdeeld over 4 bedrijfsonderdelen (Business Groups, BG’s): de BG Lamps omvat de conventionele lampen- en lampenelectronica-activiteiten, de BG LED omvat de led-lampen- en led-elektronica-activiteiten, de BG Professional omvat de professionele armaturen, verlichtingssystemen en -diensten en de BG Home omvat de consumentenarmaturen en thuisverlichtingssystemen.
De op led's gebaseerde omzet steeg met 2,6 procent en vertegenwoordigt nu 78 procent van de totale omzet. Het is echter het bedrijfsonderdeel BG Lamps dat het zwaar heeft. De omzet valt hier sneller terug dan verwacht. Waar Signify eerder aangaf een krimp te verwachten in het bereik van min 21 en 24 procent, houdt men er nu rekening mee dat dit richting de 24 procent zal gaan.