
‘Door de energietransitie hebben steeds meer mensen vragen over bijvoorbeeld aardgasvrij, warmtepompen en zonne-energie’, schrijft Enexis. ‘Een doel van de campagne is daarom om te laten zien wat wij doen en waarvoor klanten bij ons terechtkunnen. Een soort hernieuwde kennismaking.’
Misverstanden wegnemen
Veel mensen weten volgens Enexis niet precies wat de taak van netbeheerders is. ‘Tegelijkertijd wordt de rol van de netbeheerder steeds prominenter – ook in de media. Bijvoorbeeld als het gaat over zonneparken en de capaciteit op het energienet, of de gevolgen van het aardgasvrij maken van woningen. Hierbij kunnen misverstanden ontstaan. Zo denken klanten soms ten onrechte dat ze de stroom van hun zonnepanelen niet terug kunnen leveren. De nieuwe campagne wil dit soort misverstanden wegnemen en wil klanten handelingsperspectief bieden rondom actuele issues die de energietransitie met zich meebrengt.’
Consumenten kunnen altijd terugleveren
De campagne legt volgens Enexis duidelijk uit wat er wel en niet mogelijk is. En dat consumenten bijvoorbeeld altijd stroom kunnen terugleveren als zij zonnepanelen hebben. De campagne loopt van september tot december en is te horen op regionale radiozenders en te zien op internet.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.