Nederlanders verwachten volgens de bank vooral op het gebied van voeding, kleding en recreatie een grote bijdrage te kunnen leveren aan de verduurzaming van de maatschappij. Voor mobiliteit, energie en wonen kijken zij juist naar de overheid; een grote meerderheid verwacht dat bedrijfsleven en overheid op die terreinen een voortrekkersrol vervullen.
1.000 Nederlanders
De Monitor Duurzaamheid – waarvan nu de tweede editie is verschenen – wordt door ABN Amro elk kwartaal in samenwerking met PanelWizard gemaakt. Onder ruim 1.000 Nederlanders wordt daartoe een enquête uitgezet. De monitor meet de mate waarin de Nederlander duurzaamheid onderdeel van zijn leven maakt en heeft als doel om vast te stellen wat nodig is om bij de consument veranderingen teweeg te brengen.
Jan Raes, Sustainability advisor van ABN AMRO: ‘Veel consumenten doen hun best om duurzamer te wonen en te reizen, bijvoorbeeld door dubbel glas te plaatsen, zoveel mogelijk de fiets te pakken en minder lang te douchen. Uit ons onderzoek blijkt verder dat consumenten het niet eens zijn over wie de grootste inspanning moet leveren om de maatschappelijke verduurzaming te realiseren. Wij zien dit echt als een gedeelde verantwoordelijkheid, waaraan iedereen kan bijdragen.’
‘Zonnepanelen en warmtepompen niet populair’
Een aantal maatregelen is volgens de monitor al populair onder de respondenten en volop aanwezig, zoals dubbel glas, dak- of muurisolatie en tochtstrippen. Een aantal andere maatregelen is volgens ABN Amro minder geliefd. Daarbij noemt de bank in haar rapport opmerkelijk genoeg ook zonne-energie: ‘26 procent van de consumenten wil geen eigen energie opwekken met behulp van bijvoorbeeld zonnepanelen. En geeft 44 procent van de ondervraagden aan geen warmtepompinstallatie te hebben of te willen en zijn warmte-terugwinsystemen ook niet populair.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.