Een cruciaal element van de invoeringsregeling is dat de eigenaren van zonnepanelen 15 jaar de optie op rendement uit een terugdraaiende teller behouden. ‘Dit betekende een doorbraak in de politieke discussie’, aldus Paul Adriaensen, programmamanager bij Fluvius. ‘Wij streefden naar de invoering van een maximaal standaardproduct. Vanwege het relatief kleine volume van de huishoudens in Vlaanderen - vergeleken met grote Europese landen - is de ontwikkeling van een eigen product niet kosteneffectief. Tegelijkertijd wilden we een meter die recht doet aan onze markt. Dat betekent dat we onze eigen technische en functionele standaarden hebben gedefinieerd en op zoek zijn gegaan naar een bestaand product dat naar die eisen kon worden gemodificeerd. De leverancier heeft dat gedaan door de noodzakelijke hardware en software te ontwikkelen en toe te voegen. Naast dit complexe traject – waarbij het ging over zaken als communicatie, aansturing, de gebruikerspoorten en applicaties – is de daadwerkelijke uitrol natuurlijk ook een logistiek project van formaat waar de mensen van Fluvius in de volle breedte bij betrokken zijn. We moesten dus ook onze eigen organisatie voorbereiden. Al met al heeft het ons 2 jaar gekost om de zaak op de rit te krijgen.’
De maart 2025-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de vakbeurs Solar Solutions Amsterdam, zonnecarports, het productteam circulaire zonnepanelen en de zakelijke zonnedakenmarkt.