Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
BAM Infra stopt proef met zonnewegdek: ‘Potentie aanwezig, maar verdere ontwikkeling nodig’
foto: BAM Infra

BAM Infra stopt proef met zonnewegdek: ‘Potentie aanwezig, maar verdere ontwikkeling nodig’

Samen met provincie Utrecht heeft BAM Infra besloten 1 jaar eerder dan gepland te stoppen met de proef met het zonnewegdek op de N401 bij Kockengen. Wattway's mat van zonnepanelen heeft verdere ontwikkeling nodig.

Op een lengte van enkele tientallen meters werd in mei 2018 de N401 bij Kockengen van zonnepanelen van Wattway voorzien. De energiemat bestaat uit 48 zonnepanelen over een lengte van 20 meter. Het gaat om 1 rijstrook met een oppervlakte van 50 vierkante meter.

Bovendien kondigde Rijkswaterstaat samen met BAM Infra en Wattway afgelopen september een test aan waarbij het zonnepanelenwegdek van de Franse leverancier op de vluchtstrook van de A2 gebruikt wordt.

Proef 1 jaar verkort
Op de N401 is BAM Infra deze week begonnen met het verwijderen van de zonnepanelenmat. De proef met de zonnepanelen leverde volgens het bedrijf gedurende een jaar veel waardevolle informatie op over het rendement en de toepasbaarheid van zonnepanelen op een drukbereden provinciale weg. De proef was oorspronkelijk bedoeld voor 2 jaar, maar met het oog op de verkeersveiligheid en de beschikbaarheid van de weg is besloten om de proef na 1 jaar te beëindigen.

Na 1 jaar heeft de zonnepanelenmat circa 2.200 kilowattuur zonnestroom opgeleverd. Uit cameraonderzoek blijkt volgens het bouwbedrijf dat er geen sprake is geweest van afwijkend verkeersgedrag bij het benaderen van of rijden over de mat. Het rijden over de mat maakt wel meer geluid. Te weten 1,3 decibel meer dan op de weg zonder zonnepanelenmat. ‘De proeflocatie op de N401 lag niet in de buurt van woningen, maar geluid is zeker een aandachtspunt voor eventueel latere toepassingen nabij woningen’, aldus BAM Infra. ‘Verder zijn er stroefheidsmetingen gedaan. Hieruit is gebleken dat de stroefheid terugloopt. De weg wordt gladder en dat komt de verkeersveiligheid niet ten goede. In de winter van 2018-2019 is op het wegdek 25 keer zout gestrooid en 12 keer sneeuw geschoven. Het werk van de schuifmachines en strooiauto’s leidde niet tot schade aan de zonnepanelenmat.’

Slijtage coating
Na de winter bleek volgens BAM Infra wel dat de coating van de zonnepanelenmat sneller dan gepland begon te slijten. De stroefheid van de bovenkant nam verder af en de voegen tussen de zonnepanelen begonnen los te raken. Hierdoor raakte de mat op een aantal plaatsen los. Op basis van de resultaten uit deze proef heeft de fabrikant inmiddels een verbeterde coating en voegvulling ontwikkeld. Die wordt nu getest op het nieuw proefvak van Rijkswaterstaat, te weten een parkeerstrook langs de A2.

Verdere ontwikkeling nodig
‘Na een jaar praktijkervaring blijkt, alles overziend, dat het Franse product Wattway zeker potentie heeft, maar ook nog verder moet worden ontwikkeld en getest voor gebruik op drukke autowegen’, stelt BAM Infra. ‘Vooruitlopend hierop heeft de provincie Utrecht plannen om zonnepanelen in de verharding van een fietspad te verwerken. Daar zijn de risico’s op schade beter beheersbaar, omdat er geen zwaar verkeer op rijdt, en is er geen sprake van geluidhinder of een verminderde verkeersveiligheid.’

Nu in Solar Magazine

Mei 2019

Vernieuwde aanpak innovatie in zonne-energie door ECN part of TNO: ‘Het is tijd voor pv 2.0, we bewegen steeds verder weg van one-size-fits-all-oplossingen’ Nieuw directieteam KiesZon wil groeien in zakelijke én...
Vacatures
Huawei zoekt:

Technical Mkt Manager

Huawei zoekt een Technical Support Engineer m/v
NovaVolt zoekt:

Zonnepanelenmonteurs

NovaVolt zoekt zonnepanelenmonteur
Fulltime • Oost-Nederland
Meld mij aan voor de nieuwsbrief van Solar Magazine!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!