
IKEA en Sonos vermarkten de eerste producten in het IKEA-assortiment SYMFONISK. Voor IKEA maakt deze samenwerking rond geluid deel uit van een breder traject richting slimmere woningen, dat van start ging met een assortiment voor draadloos opladen in 2015 en zich stap voor stap verder ontwikkelt.
‘We wisten vanaf het begin dat we weg wilden van het klassieke high-tech design. Het idee voor deze tafellamp-speaker is deels vertrokken vanuit het concept ‘haardvuur’: één element dat zorgt voor warm licht én geluid’, vertelt Iina Vuorivirta, een van de IKEA-designers die werkte aan de led-tafellamp-speaker.
‘IKEA en Sonos beseffen het belang van schitterend geluid en het potentieel ervan om een positieve invloed uit te oefenen op het leven thuis van zoveel mogelijk mensen. We werken samen om producten te maken die we geen van beiden in ons eentje zouden kunnen ontwikkelen. Om dat te doen, en aangezien muziek en licht bepalend zijn voor het aanvoelen en de uitstraling van een ruimte, hebben we een product ontwikkeld dat de beide elementen combineert: de SYMFONISK tafellamp-speaker’, aldus Tad Toulis, Vice President of Design bij Sonos.
‘Het creëren van sfeer en praktisch comfort staat centraal in de uitwerking van het IKEA Home Smart-concept, en het SYMFONISK assortiment is een stukje design dat zich daarop toespitst. We zijn voortdurend op zoek naar ideeën om het leven thuis te verbeteren. En dat kunnen we nog beter aanpakken door technologie te integreren in interieurproducten en -oplossingen’, zegt Björn Block, Business Leader voor Home Smart bij IKEA.
Het SYMFONISK bestaat tot nu toe uit de SYMFONISK tafellamp-speaker en de SYMFONISK boekenrek-speaker met wifi. Beide producten zijn compatibel met het eigen productassortiment van Sonos en kunnen worden aangestuurd met de Sonos-app.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.