In de komende maanden zullen de meest kansrijke locaties door ProRail verder worden onderzocht, om de uiteindelijke realisatietrajecten te starten. Sweco heeft namelijk gekeken welke van de 7.000 kilometer spoorbermen (red. circa 3.200 hectare) van ProRail kansrijke zonnepark-locaties zijn. Ook zijn de (aanpalende) percelen van de NS toegevoegd aan de analyse.
In een GIS-model zijn berekeningen uitgevoerd op basis van verschillende data-lagen, zoals de afstand tot de onderverdeelkast gecombineerd met andere kwantitatieve gegevens. Met de vastgestelde criteria – denk aan beschikbaarheid, onderhoud, bereikbaarheid, veiligheid en ecologie - is een landelijke inventarisatie uitgevoerd.
ProRail heeft een stevige duurzaamheidsambitie en wil klimaatneutraal worden. Om dit te bereiken, wil ProRail net zoveel elektriciteit op zijn assets (laten) opwekken als het verbruikt. Daarbij wordt gekeken naar het inzetten van gronden van ProRail, waarbij landschappelijke en ecologische inpassing belangrijke factoren zijn. Gerald Olde Monnikhof, programmamanager Duurzaamheid bij ProRail: ‘Zonneparken op deze gronden kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan onze duurzaamheidsdoelstelling en de energietransitie van Nederland helpen te versnellen.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.