
De Nederlandse consument koopt steeds meer online. Het aanschaffen van producten via webwinkels brengt extra gemak, maar zorgde volgens Lampenlicht in 2018 ook voor een ongekend hoog aantal retourartikelen. Naast de grote impact op vervoers- en transportkosten, is ook de impact op het milieu groot.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat webshops veelal een versoepeld retourproces hanteren om loyale klanten te winnen en slechte onlinereviews te voorkomen. Dit retourbeleid heeft onder meer als gevolg dat zo’n 40 tot 60 procent van de bestellingen beschadigd of gebruikt terugkomt in distributiecentra. Om de belasting op het milieu laag te houden en de hoge transportkosten te drukken, probeert Lampenlicht het aantal artikelen dat retour komt continu terug te dringen.
Ard Huisert, chief marketing officer bij Lampenlicht: ‘Het uitgangspunt van ons duurzame retourbeleid is dat elk product een tweede kans krijgt. Wanneer de retourartikelen binnenkomen, beoordelen onze magazijnmedewerkers of deze opnieuw verkocht kunnen worden en laten reparaties uitvoeren waar nodig. Na goedkeuring gaan deze tweedekansproducten naar onze outlets in Breda en Zaandam. Hier kunnen klanten voordelig onze lampen kopen voor een mooie prijs. Win-win dus. Zo hebben we nauwelijks productverspilling en dus een lage belasting op het milieu.’
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.