ProRail maakte eerder deze maand bekend in Leiden aan de duurzaamste kilometer van Nederland te werken.
De afgelopen jaren heeft de Spaanse fabrikant Setga zich op aangeven van Modernista en Licht NL verdiept in de specifieke omstandigheden op de treinperrons. Zeker voor de stations in de grote steden geldt volgens de betrokkenen dat extra kritisch gekeken moet worden naar de noodzaak tot onderhoud en de robuustheid van de verlichting. Het treinverkeer gaat immers dag en nacht door, hetgeen het uitvoeren van onderhoud aan de verlichting lastig maakt. Tegelijkertijd zorgen de voorbijrazende treinen voor de nodige windlast, stof en roestdelen.
Speciaal voor deze omstandigheden is het product TSD ontwikkeld. Dit is volledig gesloten en afgevuld met argongas. Dit gas zorgt voor een inerte atmosfeer in het armatuur, hetgeen een positief effect heeft op de levensduur van de led’s. Het armatuur is IP68, de hoogste klasse qua stof- en waterdichtheid.
Medio maart worden de ruim 100 armaturen met uithouders afgeleverd bij TES. Dit bedrijf draagt zorg voor de correcte plaatsing op de perrons.