Niet dat hij de branchevereniging volledig op zijn kop wil zetten. Maar om het draagvlak onder de leden en ontwikkelingen in het werkveld te versterken, is volgens hem een heldere focus wel noodzaak. ‘Met de opkomst van led is het belangrijker dan ooit om de nadruk te leggen op lichtkwaliteit en de eindgebruiker. Ik zie zelf de noodzaak om onszelf te vernieuwen als branchevereniging en kennisnetwerk. Dat heeft alles te maken met de led-revolutie. Vroeger was een lichtproducent allereerst een goede glasfabrikant. Het maken van dat glasbolletje was immers het meest complexe deel van de productie. Nu is het gewicht verschoven van een fysisch gasproces naar elektronica. Dat heeft geleid tot een markttoetreding van vele, niet-bestaande partijen. Over het algemeen zijn het prima bedrijven. Er zit echter ook een aandeel led-cowboys tussen, bedrijven die gebruikmaken van de onwetendheid van de klant en slechte kwaliteit licht leveren. Dat ergert mij als gedreven lichtman mateloos. Maar nog belangrijker: het schaadt onze hele branche.’
Lees het volledige interview met De Joode hier in de september-editie van LED Magazine.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.