logo
wvhj2023
(foto: Schreder)
(foto: Schreder)
6 augustus 2018

Schréder verzorgt led-verlichting Maastunnel Rotterdam

Schréder gaat de nieuwe led-verlichting leveren voor de 2 autotunnels van de Maastunnel in Rotterdam. De Maastunnel is de oudste (1942) afgezonken tunnel van Nederland.

De tunnel verbindt in Rotterdam de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. De tunnel omvat 4 buizen: 2 voor auto’s, 1 voor fietsers en 1 voor voetgangers. Na 75 jaar was de Maastunnel toe aan een grondige renovatie en restauratie. Bovendien moet de tunnel in 2019 voldoen aan de nieuwe Europese veiligheidsnormen. Vanaf 3 juli 2017 ging de eerste tunnelbuis in zuidelijke richting dicht voor het autoverkeer.

De Maastunnel is een rijksmonument. Dat betekent dat de tunnel opgeknapt en waar mogelijk hersteld moet worden in de oorspronkelijke staat. TBI-ondernemingen Croonwolter&dros, Mobilis en Nico de Bont kregen van de gemeente Rotterdam de opdracht om samen de renovatie en restauratie in goede banen te leiden. Samen vormen zij Combinatie Aanpak Maastunnel (CAM).  Diverse werkzaamheden moesten plaatsvinden in de tunnel, zoals het vervangen van loszittende tegels door handgemaakte replica’s en het renoveren van de ondervloer.

Ook moest de gele lagedruknatriumverlichting (SOX) worden vervangen. Hiervoor heeft Schréder in 2016 8 stuks proefarmaturen geplaatst. Gemeente Rotterdam en CAM waren enthousiast over het resultaat van de led-proef en de lichttechnische kennis en ervaring van Schréder. Alles bij elkaar heeft dat ertoe geleid dat Schréder de nieuwe led-verlichting mag leveren voor de 2 autotunnels. De gelige lichtkleur van de oude SOX-verlichting kenmerkte de historische Maastunnel. Om deze reden is gekozen om deze lichtkleur terug te laten komen in de gerenoveerde tunnelbuis door middel van het gebruik van amberkleurige led’s. Een van de voordelen van het toepassen van de nieuwe led-verlichting is dat er direct overgeschakeld kan worden naar wit licht in geval van een calamiteit, waardoor het een stuk veiliger is om de tunnelbuis te verlaten.

Voor de autotunnel is er gekozen voor in totaal 528 GL2 Compact-armaturen en 12 FV32-armaturen als ingangs- en uitgangsverlichting. Als basisverlichting zijn de 720 bestaande armaturen gerenoveerd en voorzien van een led-module. Tevens zijn er nog 30 ContiLED-armaturen geplaatst als accentverlichting boven de ventilatoren. Alle armaturen worden beheerd door het Advanced Tunnel control System (ATS) van Schréder en Phoenix Contact. Dankzij de integrale aanpak met de opdrachtgever en wereldwijd partner Phoenix Contact, is Schréder in staat een totaaloplossing te leveren op het gebied van tunnelverlichting.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten