
Gebrek aan kennis en financiële middelen zijn de hoofdredenen waarom het midden- en kleinbedrijf (mkb) in Nederland nog niet verder verduurzaamt. Onder mkb’ers bestaat bovendien onwetendheid over mogelijke subsidieregelingen en onzekerheid over de continuïteit van fiscale voordelen. Dat is de hoofdconclusie van het onderzoek van Kantar TNS dat uitgevoerd is in opdracht van Essent.
Kantar TNS heeft in opdracht van het energiebedrijf een online-onderzoek uitgevoerd onder 869 mkb-bedrijven in Nederland om meer te weten te komen over hoe zij aankijken tegen duurzaamheid en oplossingen om te verduurzamen. Zonne-energie is dus door ruim de helft van het mkb genoemd als oplossing, maar de kennis over de toepassing hiervan is laag ten opzichte van de spontane bekendheid van zonne-energie.
Gevraagd naar de 5 bekendste oplossingen leidt (led-)verlichting (82 procent) de dans en staat zonne-energie op de tweede plaats. 52 procent van het mkb noemt zonne-energie als bekendste oplossing. Bij de industrie en de landbouw is dit fors hoger met respectievelijk 67 en 64 procent.
9 van de 10 sectoren noemen verlichting als meest relevante oplossing. Enkel de landbouw noemt zonne-energie als relevantste oplossing (red. 70 procent van de landbouwers vindt zonne-energie het relevantst). Wel noemen mkb’ers uit de industrie, de bouw en de auto en het transport zonne-energie als de op één na relevantste oplossing.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.