Het provinciebestuur willen de komende jaren extra investeren in onder andere het versnellen van de energietransitie, infrastructuur, mobiliteit, natuur, gezonde leefomgeving, digitalisering en databeveiliging. Voor de zonnewegen denkt het bestuur onder meer aan de N232.
In de Kaderbrief schrijft men het volgende: ‘De provincie kan haar infrastructuur inzetten om duurzame energie op te wekken en op deze manier bij te dragen aan de energietransitie. Energieopwekkende fietspaden zijn hier een voorbeeld van met als bijkomende voordelen geen extra ruimtebeslag en geen verstoring van de omgeving en de natuur. De provincie Noord-Holland werkt samen met (consortium)partners in SolaRoad. Met deze samenwerking bekent zij haar geloof in het concept Zonnewegen, waarmee elektrische energie uit het wegoppervlak wordt gehaald. Om dit concept verder te helpen is uitrol op grotere schaal nodig.’
Door zonnewegen verder uit te rollen in de provincie krijgt de SolaRoad volgens het bestuur de gelegenheid om gecontroleerd op te schalen. ‘Het voorstel is om op meerdere plaatsen een fietspad, of een deel hiervan uit te rusten met een zonnewegdek. Op die plaatsen waar op langere termijn wordt gedacht aan een zogenaamd snelfietspad, kan hiermee in de maatvoering rekening worden gehouden. Een van de hiervoor in aanmerking komende fietspaden ligt langs de N232 tussen Haarlem-Schalkwijk en Badhoevedorp. Voor het genoemde fietspad is in het PMO 2018-2025 reeds een reserve gemaakt ten behoeve van onderhoud. Zodoende gaat het bij een investering in zonnewegdek feitelijk om de kosten van de zogenaamde “onrendabele top”.’
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.