
Dreig men te vallen met de fiets, dan stuurt men ongemerkt in de richting van de aankomende val. Dit correctieprincipe is natuurkundig te verklaren; de steunpunten - de wielen- blijven namelijk in balans met het zwaartepunt. Nu is voor het eerst ook wetenschappelijk aangetoond dat dit principe van fietsstabiliteit een draagvleugelboot, zoals de TU Delft Solar Boat, stabiel kan houden. De studenten publiceerden hun bevindingen in de maart-editie van het wetenschappelijke tijdschrift het Naval Engineers Journal van de American Society of Naval Engineers.
Draagvleugels zijn kleine vleugels onder een boot, die met genoeg snelheid de romp van de boot uit het water weten te liften op dezelfde manier als vliegtuigvleugels de romp van een vliegtuig de lucht in tillen. Stabiliteit van een ‘vliegende boot’ is al jaren een uitdaging. In dit fenomeen hebben studenten Gijsbert van Marrewijk en Johan Schonebaum zich vastgebeten sinds ze in 2013 deel uitmaakten van het TU Delft Solar Boat Team. ‘Wij valideerden met een wiskundig model of een draagvleugelboot met 2 draagvleugels achter elkaar in het water op dezelfde manier stabiel gehouden wordt als een fiets’, vertelt van Marrewijk. Door de TU Delft Solar Boat uit 2016, ontworpen en gebouwd door TU Delft-studenten, onder begeleiding van fietsonderzoeker Arend Schwab te onderwerpen aan diverse experimenten, toonden ze aan dat de draagvleugelboot zichzelf inderdaad stabiel houdt op dezelfde wijze als een fiets dat doet.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.