De eerste Smart Grid Charger is gekoppeld aan het kantoorpand van ENGIE in Zaandam. Deze laadpaal is de eerste lader die een elektrische auto - behalve laden - ook kan ontladen ten behoeve van het gebouw. Bovendien kunnen zonnepanelen en externe opslag rechtstreeks op de lader worden aangesloten waardoor efficiënter elektriciteit geleverd kan worden aan een gebouw.
Wanneer het pand meer zonne-energie opwekt dan dat het nodig heeft, wordt de overvloedige energie opgeslagen in de accu van de auto’s. Deze opgewekte energie kan dan gebruikt worden wanneer het pand een tekort heeft.
De auto-accu kan bovendien gebruikt worden als noodstroomvoorziening en voor ‘peak shaving’ op tijden dat het bedrijf te maken heeft met een piekbelasting. ENGIE verbindt de auto, de Smart Grid Charger, de energievoorziening van het gebouw en de zonnepanelen en/of opslag en is als systems integrator verantwoordelijk voor het accuraat functioneren van de V2B-technologie. De Smart Grid Charger is van Hitachi, Mitsubishi levert de auto.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.