Het opslagsysteem fungeert als een ‘levend onderdelenmagazijn’. Het geheel bestaat uit 1.800 van in totaal 3.240 accumodules die gereserveerd zijn voor de derde generatie smart electric drive-vloot. Ze zijn samengebracht in een energie-opslagunit op het enercity-terrein in Herrenhausen en geven het elektriciteitsbedrijf TenneT de beschikking over zogenoemde primary control power (PCP), waarmee de stabiliteit van de stroomtoevoer wordt behouden. Als in 2018 het hele systeem klaar is, kan in totaal 17,4 megawattuur stroom opgeslagen worden.
Voordat de lithium-ion-accu’s worden ingebouwd in de elektrische voertuigen van Daimler, worden ze in de energieopslagunit van enercity gebruikt als PCP voor de Duitse markt. Deze vorm van ‘levende opslag’ is een aantrekkelijke businesscase die volgens de 2 organisaties alleen kan worden gerealiseerd als autofabrikanten samenwerken met elektriciteitsbedrijven.
De lithium-ion-accu’s zorgen er met hun opslagcapaciteit voor dat het stroomnetwerk gestabiliseerd kan worden als er schommelingen zijn in de elektrische opbrengst uit onder meer windmolens en zonne-energie.