logo
wvhj2023
(foto: Enexis)
(foto: Enexis)
24 oktober 2017

Enexis: ‘Zonnepanelen klachten in tv-programma Radar veelal ontstaan door onduidelijkheid’

Consumentenprogramma Radar verzamelde afgelopen maart zo’n 3.000 meldingen van consumenten die twijfelden aan hun meterstand. Netbeheerder Enexis meldt dat deze opgelost zijn.

Aanleiding voor de klachten was het onderzoek van Frank Leferink (UTwente) naar elektromagnetische interferentie bij elektriciteitsmeters. De netbeheerders hebben volgens Enexis de meldingen opgepakt en afgehandeld. In 79 gevallen werd een controlemeting uitgevoerd; daarbij zijn geen afwijkingen door elektromagnetische interferentie aangetroffen.

Een groot deel van de meldingen had volgens Enexis te maken met onduidelijkheid over het verschil tussen de opbrengst en de teruglevering zonnepanelen. Enexis hierover: ‘Consumenten twijfelden aan de correctheid van de slimme meter bij het registreren van de teruglevering van energie. In de meeste gevallen ging het hier om het verschil tussen de stand die werd aangegeven op de omvormer van het zonnepaneel en de hoeveelheid door de slimme meter geregistreerde teruggeleverde energie. De meeste klanten konden hier geholpen worden door de cijfers samen met ze te analyseren en uit te leggen. Omvormers meten de elektriciteit die wordt opgewerkt door zonnepanelen (de opbrengst). De slimme meter meet wat er  daadwerkelijk is teruggeleverd. Deze teruglevering is niet hetzelfde als de opbrengst, maar: opbrengt – eigen verbruik = teruglevering.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten