
Huiseigenaar Anna Baars ging na constatering van de vlekken verhaal halen bij de installateur en liet op kosten van de leverancier de zonnepanelen schoonmaken. De vlekken bleven zichtbaar doordat ze zich onder het glas bevinden.
Op verzoek van Radar bekeek Anneke van Kesteren van Het Juridisch Loket de zaak. Die stelt dat de installateur in deze ook de verkoper is en dus verantwoordelijk is, ook al verwijst deze naar de fabrikant die meldt dat de zonnepanelen gewoon hun rendement halen.
Het Juridisch Loket vergelijkt het kopen van zonnepanelen met het kopen van een bank. Als die geleverd wordt moet de bank aan de eigenschappen voldoen zoals men hem in de winkel zag staan. Het kan dus zijn dat de bank heel lekker zit, maar de bank moet ook de juiste kleur hebben. Zo is het ook met de zonnepanelen: het is niet alleen het vermogen dat de zonnepanelen moeten leveren, het moet er ook onbeschadigd en in dit geval netjes uitzien.
Baars kan volgens Het Juridisch Loket de installateur een ingebrekestelling sturen met vordering tot nakoming. Die moet dan binnen een redelijke termijn zonnepanelen leveren die geen vlekken vertonen. Doet de verkoper dat niet, dan kan de consument de koop gaan ontbinden. Dat betekent dat de zonnepanelen teruggaan naar de verkoper en de huiseigenaar het aankoopbedrag grotendeels terug moet krijgen.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.