
Uit het onderzoek in opdracht van stichting LightRec, onder meer dan 1.000 consumenten, komt naar voren dat vooral mannen en jongeren nog niet altijd weten waar een oude lamp thuishoort.’ Consumenten die hun oude lamp wel op de juiste plek inleveren, kiezen het vaakst voor inleveren in de winkel (45 procent), gevolgd door de milieustraat (27 procent).
Uit het onderzoek blijkt dat de led-lamp inmiddels favoriet is onder consumenten. Meer dan de helft van de respondenten heeft de voorkeur voor een led-lamp boven een spaar-, gloei- of halogeenlamp, een trend die ook terug te zien is in de stijgende verkoopcijfers. Bijna 59 procent van de ondervraagden kocht als laatste lamp een led-lamp. Een kleinere groep (37 procent), koopt nog het liefst een spaarlamp. Een kleine minderheid (10 procent), blijft echter terugverlangen naar de ouderwetse gloeilamp, ook al is deze nauwelijks nog te koop in de winkel.
Het belangrijkste criterium bij de aanschaf van een nieuwe lamp is de prijs. Daarna kijkt de Nederlandse consument ook naar lichtkleur en -sterkte. Ook het energieverbruik wordt meegenomen in de afweging.
Hoewel er inmiddels bij 3.600 winkels inzamelbakken staan voor verlichting, weet een kwart van de consumenten nog niet dat ook oude lampen moeten worden ingeleverd voor recycling. Daarnaast weten veel consumenten een led-lamp niet van een gloeilamp of spaarlamp te onderscheiden.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.