Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Twentse onderzoekers verbeteren zonnecellen significant met diamantachtig kristal
(foto: UTwente)

Onderzoek van de Universiteit Twente hebben met behulp van geavanceerde berekeningen ontdekt dat een dunne, diamantachtige fotonische nanostructuur het rendement van zonnecellen significant kan verbeteren.

Het kristal weerkaatst volgens de onderzoekers ‘een opvallend breed spectrum aan kleuren’. Daardoor heeft het materiaal potentieel als achterreflector om de efficiëntie van zonnecellen of kleine lichtbronnen op chips mee te vergroten. De resultaten zijn gepubliceerd in het toonaangevende natuurkundige tijdschrift Physical Review B.

De efficiëntie van zonnecellen is afhankelijk van hun vermogen om licht te vangen en te absorberen. Dit kan worden vergroot door middel van een achterreflector: een spiegel achter het zonnecelmateriaal dat niet-geabsorbeerd licht reflecteert en weer terugvoert de zonnecel in. Een ideale spiegel reflecteert licht van elke frequentie (red. dat wil zeggen elke kleur) ongeacht de invalshoek (red. omnidirectionele reflectie). Omnidirectionele reflectie in diëlektrische structuren hangt samen met driedimensionale nanostructuren van fotonische kristallen met een zogenaamde volledige fotonische bandkloof. Onderzoekers hebben echter altijd gedacht dat dergelijke structuren een beperkt operationeel frequentiebereik zouden hebben. Daarnaast was het omnidirectionele gedrag ervan nog nooit aangetoond.

Een interdisciplinair team van natuurkundigen en wiskundigen van de Universiteit Twente heeft nu geavanceerde berekeningen uitgevoerd met betrekking tot een veelbelovend materiaal dat is ontwikkeld door de groep Complex Photonic Systems. ‘We hebben fotonische kristallen van het ‘inverse woodpile’-type onderzocht’, vertelt promovendus Devashish. ‘Zulke kristallen bestaan uit regelmatig geordende rijen poriën die in twee haaks op elkaar staande richtingen zijn aangebracht in een wafer van diëlektrisch materiaal, bijvoorbeeld silicium. De kristalstructuur is geïnspireerd op diamanten.’

Nu in Solar Magazine

Juni 2017

De juni-editie van Solar Magazine bevat artikelen over:   NEN1010: installatiekwaliteit continu onder druk, roep om opleverkeuring Vlaamse energieminister Bart Tommelein 1 jaar op zijn post: ‘Nieuwe promotiecampagnes voor...
Vacatures
De Solar Store zoekt:

Zonnepanelenmonteurs / voormannen

De Solar Store zoekt ervaren zonnepanelen-monteurs/voormannen!
Fulltime • Zaandam
AliusEnergy zoekt:

Junior commercieel medewerker binnendienst

AliusEnergy zoekt een junior commercieel medewerker binnendienst.
Fulltime • Eersel
Meld mij aan voor de Solar Magazine nieuwsbrief!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws! Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!