Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
Twentse onderzoekers verbeteren zonnecellen significant met diamantachtig kristal
(foto: UTwente)

Onderzoek van de Universiteit Twente hebben met behulp van geavanceerde berekeningen ontdekt dat een dunne, diamantachtige fotonische nanostructuur het rendement van zonnecellen significant kan verbeteren.

Het kristal weerkaatst volgens de onderzoekers ‘een opvallend breed spectrum aan kleuren’. Daardoor heeft het materiaal potentieel als achterreflector om de efficiëntie van zonnecellen of kleine lichtbronnen op chips mee te vergroten. De resultaten zijn gepubliceerd in het toonaangevende natuurkundige tijdschrift Physical Review B.

De efficiëntie van zonnecellen is afhankelijk van hun vermogen om licht te vangen en te absorberen. Dit kan worden vergroot door middel van een achterreflector: een spiegel achter het zonnecelmateriaal dat niet-geabsorbeerd licht reflecteert en weer terugvoert de zonnecel in. Een ideale spiegel reflecteert licht van elke frequentie (red. dat wil zeggen elke kleur) ongeacht de invalshoek (red. omnidirectionele reflectie). Omnidirectionele reflectie in diëlektrische structuren hangt samen met driedimensionale nanostructuren van fotonische kristallen met een zogenaamde volledige fotonische bandkloof. Onderzoekers hebben echter altijd gedacht dat dergelijke structuren een beperkt operationeel frequentiebereik zouden hebben. Daarnaast was het omnidirectionele gedrag ervan nog nooit aangetoond.

Een interdisciplinair team van natuurkundigen en wiskundigen van de Universiteit Twente heeft nu geavanceerde berekeningen uitgevoerd met betrekking tot een veelbelovend materiaal dat is ontwikkeld door de groep Complex Photonic Systems. ‘We hebben fotonische kristallen van het ‘inverse woodpile’-type onderzocht’, vertelt promovendus Devashish. ‘Zulke kristallen bestaan uit regelmatig geordende rijen poriën die in twee haaks op elkaar staande richtingen zijn aangebracht in een wafer van diëlektrisch materiaal, bijvoorbeeld silicium. De kristalstructuur is geïnspireerd op diamanten.’

Nu in Solar Magazine

Maart 2017

De maart-editie van Solar Magazine bevat artikelen over: Grootschalige zonneparken in Nederland: veel subsidie, weinig resultaat | Doorzetters gezocht Realisatiegraad SDE+ moet omhoog: ‘Borgstelling van 10 procent projectwaarde’...
Vacatures
Zon Advies Nederland zoekt:

Topadviseur zonnepanelen

Zon Advies Nederland zoekt een top adviseur zonnepanelen.
Fulltime • Nederland
ProfiNRG zoekt:

Logistiek medewerker (M/V)

ProfiNRG zoekt een logistiek medewerker (M/V).
Fulltime • Utrecht
Meld mij aan voor de Solar Magazine nieuwsbrief!
Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws! Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!