Om deze situatie te bereiken, moeten toekomstige prosumenten volgens De Leeuw wel volledig kunnen vertrouwen op de kwaliteit en het rendement van zo’n langetermijninvestering. Een sectorbreed streven naar transparantie, betrouwbaarheid en veiligheid in het belang van de consument is daarom het pleidooi van De Leeuw.
Bij langetermijninvesteringen als zonnepanelen is de laagste prijs volgens de ondernemer niet langer leidend. In plaats daarvan zijn naast kwaliteitskeurmerken en merkimago de garantievoorwaarden (78 procent) en de aanbeveling van installateurs (68 procent) tegenwoordig veel belangrijker, zo blijkt volgens De Leeuw uit onderzoek van Europese onderzoeksorganisatie EuPD Research. De zonne-energiebranche moet volgens De Leeuw daarom kritisch naar zichzelf blijven kijken, hoge eisen stellen aan producten en service, en zelf de verantwoordelijkheid nemen voor wat betreft transparantie, kwaliteit en veiligheid.
‘Het draagvlak voor zonne-energie is dusdanig groot, dat het geen utopie is om binnen 10 jaar een situatie te realiseren, waarin Nederlandse huishoudens volledig onafhankelijk zijn van energieleveranciers’, zegt De Leeuw. ‘Technisch gezien, is het mogelijk. Wat het voor consumenten alleen nog lastig maakt, is dat er in de markt nog veel onduidelijkheid heerst over de veiligheid van zonne-energieproducten en hoe betrouwbaar hun investering zal zijn op de langere termijn – bijvoorbeeld ten aanzien van onderhoud en product- en vermogensgaranties. Gebruikers zijn klaar voor de energietransitie. Het is nu aan de markt om te voorzien in kwaliteit.’
Tijdens Solar Solutions 2017 demonstreert SOLARWATT een nieuwe-generatie glas-glaspanelen, de Energie Manager en thuisaccu MyReserve.
De september 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, negatieve stroomprijzen, de strijd tegen dwangarbeid en Solar Solutions Kortijk.