logo
wvhj2023
(foto: Nudge)
(foto: Nudge)
7 maart 2017

Competitie ‘Van een Leien Dakje’ van start voor zonnepanelen op monumenten

Netwerkbedrijf Alliander, BOEi, Wijnhuisfonds, Nudge en de gemeenten Zutphen en Leeuwarden lanceren de competitie Van een Leien Dakje. Het doel? Zonnepanelen op monumenten realiseren.

Met de competitie zoeken de partijen ‘naar innovatieve, ambitieuze en realiseerbare zonne-energie oplossingen voor monumentale panden’. De centrale vraag van de competitie luidt ‘hoe kun je het onbenutte dakoppervlak duurzaam gebruiken en tegelijkertijd het monumentale karakter van het pand behouden?’

Monumenten vragen volgens de initiatiefnemers om maatwerk en een aanpak die de monumentale waarde van een pand in ere houdt. Pandeigenaren kunnen vaak niet de standaardmaatregelen gebruiken om monumentale gebouwen energiezuiniger te maken met zonne-energie. De zichtlocatie van monumenten, waardevolle historische dakbedekking en/of ligging binnen een beschermd stadsgezicht maken dat de standaard oplossingen vaak niet voldoen.

De competitie is een open oproep aan ruimtelijke ontwerpers, architecten, monumentenexperts, zonne-energie-experts, studenten, inwoners of andere geïnteresseerden om een ontwerp in te dienen voor een dakdeel van de monumenten Dat Bolwerck in Zutphen of de Blokhuispoort in Leeuwarden. In mei krijgen belangstellenden de kans de daken te bezichtigen tijdens een rondleiding. Geïnteresseerden hebben tot medio september de mogelijkheid om een ontwerp in te dienen. Deelnemers maken kans op een geldprijs van in totaal 3.500 euro.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten