
De architecten van Next en de verlichtingsspecialisten van Arup stellen dat, ruim 4 maanden na de officiële ingebruikname, de omgeving de gevolgen van de ontwerpkeuzes begint te ervaren. Gebruik van wegdekreflectie en toepassing van innovatieve verlichtingstechnieken maken van de Centrale As in Friesland een ingetogen weg. In het donker is de lichthinder voor de omgeving minimaal terwijl op de verkeersveiligheid niet wordt ingeboet. De Centrale As (N356) loopt van Nijega in het zuiden richting het een stuk noordelijker gelegen Dokkum en vice versa.
Next verzorgde de landschappelijke inpassing van de verbinding tussen Dokkum en Nijega. Omdat de N356 door gebieden loopt waar het 's nachts nog echt donker wordt, is er gekozen voor een bijzonder lichtplan. Centraal stond niet de vraag waar er welk type verlichting moest komen, maar vooral of er überhaupt verlichting nodig was.
Bij het ontwerpproces was ook Innolumis nauw betrokken. Bij het aquaduct onder het Prinses Margrietkanaal is het contrast tussen licht en donker geminimaliseerd door 's nachts in de tunnel de verlichting te dimmen. Dat voorkomt dat de ogen van de automobilisten moeten wennen aan het felle licht dat vaak in tunnels en onderdoorgangen brandt. Op veel plekken is de verlichting zelfs achterwege gelaten.
De Solar & Storage Magazine Marktgids 2026 is verschenen. De jaarlijks terugkerende marktgids biedt een totaaloverzicht van de energieopslag- en zonne-energiemarkt en is een bijlage van de december 2025-editie van Solar & Storage Magazine. De marktgids kent dit jaar 14 rubrieken en bovendien zijn in samenwerking met een groot aantal bedrijven en organisaties de belangrijkste ontwikkelingen qua projecten, markt en technieken in kaart gebracht.