Wanneer lokaal opgewekte zonnestroom overdag wordt opgeslagen om later op de dag gebruikt te worden, moet 2 keer energiebelasting betaald worden. Deze conclusie van PwC werd eerder ook al door Energy Storage NL getrokken het Nationaal Actieplan Energieopslag. De organisatie deed in het actieplan een oproep tot het wegnemen van deze belemmerende regelgeving.
Het PwC-rapport ‘Fiscale barrières voor Smart Charging’ is aangeboden aan (kandidaat) Kamerleden van 6 politieke partijen tijdens een verkiezingsdebat over de kansen voor elektrisch rijden in de komende kabinetsperiode. Directeur Onoph Caron van ElaadNL dat opdracht gaf voor het rapport: ‘Het is niet uit te leggen dat innovatieve projecten zoals in de Utrechtse wijk Lombok, waarin Nederland wereldwijd vooroploopt, ontmoedigd worden door de verouderde belastingregels. Door Smart Charging kunnen we straks allemaal rijden op zon en wind en voorkomen we miljardeninvesteringen in de verzwaring van stroomnetten. Dat moeten we belonen, niet straffen. Wij stellen daarom voor om de belasting op het op- en ontladen van elektrische auto’s niet langer dubbel te heffen.’
Er zitten volgens de betrokkenen verder perverse prikkels in het huidige systeem die grootschalig stroomverbruik bevoordelen met lage energiebelasting en kleinschalig gebruik met hoge energiebelasting. Voor het lokaal optimaal benutten van lokale duurzame stroom is juist kleinschaligheid wenselijk. En het is niet mogelijk om vrij te kiezen welke stroom je op een laadpaal wil ‘tanken’ doordat er op een aansluiting op het net ook maar één energieleverancier mag zitten. Ook dat bemoeilijkt het laden met lokale duurzame stroom.