Waar in de eerste periode de batterijcellen dus hun weg zullen vinden naar Tesla’s Powerwalls (red. het energieopslagsysteem voor huishoudens) en Powerpacks (red. het energieopslagsystemen voor bedrijven en andere organisaties). In een latere fase zullen de batterijen ook voor Tesla’s elektrische auto’s gebruikt worden, te weten vanaf het tweede kwartaal in 2018.
Uiteindelijk moet de fabriek zo de grootste ter wereld worden. Tesla mikt op een productiecapaciteit van 35 gigawattuur per jaar aan lithium-ionbatterijen. Dat is bijna net zoveel als er nu wereldwijd wordt geproduceerd.
‘Nu de Gigafactory operationeel is en de productie opgevoerd wordt, zullen onze kosten van batterijcellen aanzienlijk dalen’, aldus Tesla in een persverklaring. ‘Door het terugdringen van de kosten van de accu’s, kunnen we onze producten aan meer en meer mensen beschikbaar stellen, zodat we de grootste mogelijke impact te maken op de wereldwijde overgang naar duurzame energie.’
Gedurende het kalenderjaar zullen Tesla en Panasonic voor de fabriek enkele duizenden werknemers aanstellen. Uiteindelijk moeten er in de fabriek 6.500 mensen komen te werken en moet de indirecte werkgelegenheid oplopen naar een niveau van 20.000 tot 30.000 banen in omliggende regio’s.
De mei 2024-editie van Solar Magazine besteedt onder meer aandacht aan de nieuwe toekomst van de salderingsregeling, flexibele exportlimieten voor pv-systemen, de steeds langere garanties op zonnepanelen, de grootschalige introductie van perovskietzonnepanelen en de rol van zonne-energie in de Vlaamse verkiezingen.