Simons raadpleegde onder meer de de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ziet erop toe dat bedrijven eerlijk concurreren en beschermt consumentenbelangen. Op de vraag wie verantwoordelijk is bij problemen met zonnepanelen krijgt Simons het volgende antwoord: ‘De importeur is productaansprakelijk wanneer de zonnepanelen fysieke schade aan mensen of materiële schade hebben toegebracht. De importeur heeft geen verplichtingen ten aanzien van een fabrieksgarantie, tenzij hij hier uitdrukkelijk voor kiest. Fabrieksgarantie is wettelijk ook niet vastgelegd en het is aan de fabrikant wat de omvang is van de geboden garantie.’
Het is de verkopende partij, zoals een leverancier of installateur, waar de koper moet aankloppen als een zonnepaneel stuk gaat. Ze vervolgt: ‘De verkoper kan zich niet verschuilen achter een fabrieksgarantie. Als het product ondeugdelijk is of niet aan de koopovereenkomst beantwoordt, is de verkoper verantwoordelijk voor herstel, vervanging of teruggave van het aankoopbedrag. Als de verkoper niet duidelijk heeft gemaakt dat de lange fabrieksgarantie veel beperkingen kent, dan kan dit van invloed zijn op de verwachtingen die de consument van de zonnepanelen mocht hebben. De verkoper kan daarom na langere tijd nog worden aangesproken door de consument indien de zonnepanelen ondeugdelijk blijken.’
De juni 2024-editie van Solar Magazine is verschenen. Het tijdschrift bevat artikelen over de toekomst van de Nederlandse pv-markt, het potentieel van de directe lijn, balkonzonnepanelen en het verhogen van het zelfverbruik.