Eindhoven verwelkomt buurtbatterij op Strijp S
Met 26 laadpunten voor elektrische auto’s, een buurtbatterij van 250 kilowatt én een lokale veiling om overbelasting op het elektriciteitsnetwerk te voorkomen is het project Interflex een feit.
Op het“living lab op Strijp-S, het voormalige bedrijventerrein in Eindhoven, is het startschot gegeven van dit Europese project dat het energiesysteem van de toekomst test. Consumenten krijgen een financiële vergoeding wanneer zij flexibel zijn in het laden van hun elektrische auto. Enexis Netbeheer kan hierdoor de piekmomenten in een klap fors terugbrengen waardoor het netwerk niet verzwaard hoeft te worden.
Door de komst van zonnepanelen en windmolens en de toename van elektrisch vervoer wordt de druk op het Nederlandse elektriciteitsnet de komende jaren steeds groter. Om overbelasting van het elektriciteitsnet te voorkomen kan er gekozen worden voor het aanleggen van kabels met meer capaciteit. Dat is echter zeer kostbaar. Het doel van Interflex is om te onderzoeken wat er in de toekomst mogelijk is binnen het bestaande elektriciteitsnet om zo de volgende generatie slimme netwerken te ontwikkelen.
Op Strijp-S zijn voor dit project 13 laadpalen geïnstalleerd. 7 daarvan bevinden zich op de eerste verdieping van parkeergarage ‘om de hoek’, de overige staan op de Philitelaan.
Naast de parkeergarage is een 250-kilowattbuurtbatterij geplaatst. Deze accu wordt gebruikt om energie op te slaan als er veel aanbod is van elektriciteit – bijvoorbeeld door de opbrengst van zonnepanelen uit de buurt – en deze weer vrij te geven als de vraag naar elektriciteit juist groot is. De opgeslagen stroom in deze buurtbatterij kan ook gebruikt worden om elektrische auto’s te laden. Sympower heeft voor het project de software ontwikkeld die het slim laden en ontladen van de batterij optimaliseert om maximaal gebruik te maken van duurzame energie. Deze buurtbatterij heeft een variabele aansluitcapaciteit. Op momenten dat het elektriciteitsnet zwaar wordt belast is de aansluitcapaciteit van de centrale batterij tijdelijk lager waardoor het opladen en ontladen van stroom langzamer gaat. Hierdoor wordt overbelasting voorkomen. Buiten de piekmomenten is de capaciteit juist extra hoog, waardoor de batterij dus sneller werkt. De buurtbatterij wordt beheerd door Croonwolter&dros uit Eindhoven.
Deel dit bericht
Dit is een artikel van