Solar Magazine - 42 procent kinderen in Nederland wil op school meer leren over klimaatverandering
Solar Industry Register
De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Solar Industry Register, meld uw bedrijf ook aan!
42 procent kinderen in Nederland wil op school meer leren over klimaatverandering
© Global Children’s Designathon

42 procent kinderen in Nederland wil op school meer leren over klimaatverandering

42 procent van de kinderen in Nederland vindt dat ze op school te weinig leren over klimaatverandering. 62 procent wil leren wat ze zelf kunnen doen om klimaatproblemen op te lossen.

31 procent denkt met goede oplossingen te kunnen komen. 48 procent van de kinderen in Nederland maakt zich zorgen over het klimaat, 1 op de 6 ligt er in bed wel eens over na te denken. Dit alles blijkt uit onderzoek van Panelwizard onder ruim 480 kinderen. Het onderzoek is uitgevoerd voor de jaarlijkse Global Children’s Designathon die vandaag, op de dag van het onderwijs, van start gaat. Kinderen uit 24 landen gaan samen creatieve oplossingen ontwerpen voor wereldproblemen rond het thema ‘Our Planet, Our Future’.

Klimaateducatie
De Global Children’s Designathon is een challenge op basis van design thinking en heeft als doel om kinderen op een creatieve manier te laten nadenken over oplossingen voor klimaatproblemen. Basisschoolleraren kunnen gratis met hun klas deelnemen. Samen met een expertjury selecteert presentator Klaas van Kruistum de beste ideeën. 

Met klimaateducatie betrekt Stichting Designathon Works kinderen bij het mede-ontwerpen van de toekomst en laat ze voelen dat hun ideeën meetellen. Driekwart van de kinderen is van mening dat als je op jonge leeftijd over het klimaat leert, de kans groot is dat je later ook een bewuste volwassene wordt.

Planten en dieren
Met name het uitsterven van bepaalde planten en dieren baart kinderen zorgen (43 procent), gevolgd door overstromingen (18 procent) en het smelten van de ijskappen op de Noordpool (15 procent).

Klaas van Kruistum, presentator bij NPO Zapp: ‘Kinderen zijn echt betrokken bij klimaatproblemen, ze weten heel goed dat het om hun toekomst draait. En: ze willen leren wat ze kunnen doen om onze impact op de wereld te verkleinen. Dat serieus nemen is een belangrijke opgave en onze verantwoordelijkheid! Kinderen verbazen me regelmatig met hun verfrissende directe en open blik op de dingen, dus ik kan niet wachten om te zien met wat voor oplossingen ze tijdens de Global Designathon Challenge gaan komen.’

Liever wereldverbeteraar dan YouTuber
1 op de 5 kinderen in Nederland vindt dat de generatie die de problemen heeft veroorzaakt, ze ook moet oplossen. 43 procent is van mening dat volwassenen nog te weinig ondernemen om de klimaatproblemen te verhelpen. 43 procent denkt later bewuster met het milieu om te gaan dan hun ouders nu, een kwart van de kinderen wordt later liever een wereldverbeteraar dan een YouTuber.

Basisschoolleraren kunnen hun klas gratis inschrijven. Ze ontvangen dan kant-en-klaar lesmateriaal en toegang tot een onlineprogramma waarmee de klas aan de slag kan. De ideeën en schetsen kunnen worden ingediend voor deelname aan de challenge, in april 2022 presenteren de finalisten deze dan aan een panel van experts, onder wie Klaas van Kruistum. De beste ideeën ontvangen een officieel certificaat én de mogelijkheid om hun plannen te verwezenlijken.

Deel dit bericht