
Romano Hagen is in een uitstekende positie om de vinger aan de pols te houden bij de opkomst van de thuisbatterij in Nederland. Met zijn bedrijf De Centrale verzorgt hij onder meer de btw-teruggave voor degenen die zo’n batterij kopen. ‘Dit betreft niet alle thuisbatterijen’, benadrukt Hagen. ‘Alleen die waarmee opbrengst wordt behaald.’ Niettemin ziet hij in zijn cijfers een duidelijke trend. Vanaf september 2024 tot en met februari dit jaar was de markt stabiel. Daarna zag hij een maandelijkse toename van 10 tot 15 procent: ‘Wat over een jaar doorgetrokken heel fors is.’
Financiële belegging
Hagen schat in, ook op basis van externe bronnen, dat er nu maandelijks tussen de 4.000 en 5.000 thuisbatterijen worden verkocht. Hij vergelijkt de opkomst met die van zonnepanelen. ‘Toen zonnepanelen een nieuw fenomeen waren, duurde de besluitvorming vaak maanden. Dat werd veel later een kwestie van dagen. Bij thuisbatterijen kan dat ook zo gaan, mogelijk zelfs veel sneller. De interesse is groot, de investering is financieel rendabel en de salderingsregeling voor zonnepanelen wordt vanaf 2027 afgeschaft. Mensen willen onafhankelijk zijn van politieke merites en hoge tarieven en hun eigen opgewekte energie optimaal benutten.’
Opwarming
Koen Rozendom richtte in 2019, samen met zijn broer, Zonduurzaam op. Dit bedrijf maakte een enorme groei door als installateur van zonnepanelen. In 2024 werd het overgenomen door 1KOMMA5°. Dit Duitse concern, inmiddels actief in 7 Europese landen, helpt particulieren en bedrijven om volledig over te stappen op duurzame energie middels één geïntegreerde oplossing voor zonnepanelen, batterijen, laadpalen, warmtepompen en slimme sturing. Het doel is gebouwen energieautonoom maken en zo actief bij te dragen aan het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5 graad Celsius.
Mooie beloftes
‘Wij zochten de verbreding, wilden opschalen, konden ons vinden in die visie’, aldus Rozendom, nu chief executive officer van 1KOMMA5° Nederland. Hoe ervaart hij de markt voor de thuisbatterij? ‘We verkopen er veel ten opzichte van een jaar geleden. Het ging al hard, het gaat nu niet extra hard, maar ik zie wel een shift in de vraag. Werd die eerst veelal ingegeven door mooie beloften van marktpartijen over het verdienmodel middels energiehandel, nu ontstaat ook begrip van de toegevoegde waarde aan de achterkant; je opgewekte zonne-energie optimaal benutten.’
Lees het volledige artikel hieronder in de september 2025-editie van Storage Magazine.
De september 2025-editie van Solar Magazine is verschenen met aandacht voor de meterkast 2.0, de komst van een ppa-garantiefonds, Sustainable Solutions Kortrijk, de verkiezingen en elektrificatie van de industrie.