logo
wvhj2023
© ProRail | Vincent Basler
© ProRail | Vincent Basler
8 januari 2022

Project van de week | Zonnepanelen bezorgen Delft primeur van eerste energieneutrale treinstation

In de rubriek ‘Project van de week’ schenkt Solar Magazine wekelijks aandacht aan een bijzonder zonne-energieproject. Deze week treinstation Delft; door zonnepanelen het eerste energieneutrale station van Nederland.

Het vernieuwde Station Delft Campus werd daags voor Kerstmis officieel geopend voor reizigers. Het treinstation wekt net zoveel energie op als dat het verbruikt dankzij een perronoverkapping van zonnepanelen.

Aantal reizigers verdubbelt
Station Delft Campus telt 2 nieuwe perrons, 4 nieuwe liften en een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel. Ook de entree is vernieuwd. Reden voor de renovatie is onder meer de wens om de verbinding naar en bereikbaarheid van de TU Delft en de bedrijven en wijken in de directe omgeving te verbeteren.

Met de wetenschap dat het aantal reizigers de komende 10 jaar zal verdubbelen is nu al rekening gehouden met de aanleg van 2 extra sporen. De NS heeft de ambitie om in de dienstregeling van 2025 elk uur 6 sprinters over 4 sporen te laten rijden. Vandaag de dag rijden er in beide richtingen 4 sprinters per uur.

Vleermuis
Bij het ontwerpproces van het station waren ingenieursbureaus Royal HaskoningDHV, Witteveen + Bos en architectenbureau Benthem Crouwel betrokken. Na een aanbesteding werd Strukton als aannemer geselecteerd.

Architectenbureau Benthem Crouwel tekende voor het ontwerp van de perronoverkapping. De gekozen vorm is gebaseerd op de vleugels van een vleermuis. Hoewel er ruimte was voor meer zonnepanelen is het huidige aantal doelbewust gekozen.

De zonnepanelen van Campus Station Delft in cijfers

Fabrikant zonnepanelen: Hannover Solar

Aantal zonnepanelen: 810 stuks, uitgerust met power optimizers van SolarEdge

Gebruikte technologie: er is gekozen voor monokristallijn siliciumzonnepanelen, ieder uitgerust met 60 zonnecellen. Die zijn gebaseerd op wafers van 156 bij 156 millimeter om aan de gewenste maatvoering van 992 bij 1.650 millimeter te kunnen voldoen.

Bijzonderheden: de junction boxen van de zonnepanelen zijn ‘ondersteboven’ gemonteerd zodat de kabels niet naar beneden, maar naar boven lopen. De zonnepanelen zijn geaudit door SolarIF.

Montagesysteem: de staalconstructie voor de perronoverkapping is geleverd door Jan Kuipers Nunspeet. Het is zo ontworpen dat alle bekabeling van de zonnepanelen en de power optimizers van SolarEdge onzichtbaar zijn.

Installatie: Soltronergy en SCX Solar

Gesaldeerd
De elektriciteit die overdag door de zonnepanelen wordt opgewekt, wordt via het bestaande energienetwerk gesaldeerd met de elektriciteit die ’s avonds en ’s nachts nodig is voor het station voor onder meer de liften, de led-verlichting, de omroepinstallatie, kaartautomaten, incheckpoortjes en reisinformatieborden.

De opbrengst, gemiddeld 200 megawattuur per jaar, is meer dan voldoende om het jaarverbruik van het station te compenseren.

209 perronoverkappingen
Station Delft Campus is slechts een eerste mijlpaal, want ProRail heeft de ambitie om het grootste deel van zijn 209 perronoverkappingen met zonnepanelen uit te rusten. Ook de 51 rijwielstallingen en 18 loopbruggen die de organisatie beheert, zijn in beeld voor de plaatsing van zonnepanelen. Dit alles kadert in de ambitie van de spoorwegbeheerder die 398 stations beheert om in 2030 alle energie die ze verbruiken zelf op te wekken.

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten