logo
wvhj2023
© Sono Motors
© Sono Motors
23 augustus 2021

‘De elektrische zonneauto is the next big thing in verduurzaming mobiliteit’

De elektrische zonneauto is een enorme stap in duurzame mobiliteit. ‘De introductie verdient volle politieke steun, omdat er een nieuwe, veelbelovende Europese waardeketen ontstaat’, aldus Lars Löhle (Sono Motors).

De Alliance Solar Mobility (ASOM) werd vorig jaar opgericht. Het doel van het platform is het creëren en ontwikkelen van een Europese solar mobiliteitsindustrie. Leden zijn onder andere TNO, Lightyear, Fraunhofer ISE, SunRider en Sono Motors. De laatste wil de markt voor elektrische personenwagens op zijn kop gaan zetten met de eerste elektrische zonneauto voor de massa: de Sion.

Stroomversnelling
Sono Motors groeit momenteel stormachtig, aldus directeur Businessdevelopment Lars Löhle. ‘Een jaar geleden hadden we nog zo’n 90 medewerkers, nu zijn dat er meer dan 200. De ontwikkeling – zowel op het gebied van digitalisering, solar als de auto zelf – zit in een stroomversnelling. We testen nu het tweedegeneratieprototype, daarna gaan we naar preproductie. In 2023 rollen de eerste commerciële auto’s van de lopende band, we hebben inmiddels meer dan 13.500 voorbestellingen.’

5.800 kilometer
De Sonos is een ruime gezinswagen die niet meer dan 21.400 euro netto moet gaan kosten. Hij is van de grond af aan ontworpen als solar elektrische auto, zowel wat betreft de maximale integratie met pv-modules als de softwarematige en elektrische engineering. De gemiddelde Duitse automobilist rijdt jaarlijks zo’n 12.000 kilometer. Met de Sion kunnen 5.800 van die kilometers op door de auto geproduceerde zonnestroom worden gereden.

Minder druk
‘Voor wie dus denkt dat de elektrische auto een enorme stap in verduurzaming is: solar elektrische auto’s zijn dat pas echt’, aldus Löhle. ‘De CO2-footprint is vele malen minder, al helemaal zolang de energietransitie nog niet is voltooid. Ze helpt die bovendien realiseren, omdat ze zelf groene stroom produceren en aanzienlijk minder druk leggen op de capaciteit van de elektriciteitsnetten. De elektrische auto mag dan de markt snel overnemen; de solar elektrische auto is the next big thing.’

Missiewerk
Löhle ziet een snelgroeiende Europese waardeketen ontstaan – wetenschappers, toeleveranciers en fabrikanten van allerhande voertuigen – in solar elektrische mobiliteit. Die verenigt zich momenteel in ASOM. Dat platform begon met 5 founding fathers, telt nu 14 leden en groeit snel door. Het belang is volgens hem evident. Allereerst is dat van elkaar leren.

‘Zo kunnen we ontwikkelingen van pv-gebaseerde, efficiënte, gebruiks- en milieuvriendelijke voertuigen en hun marktintroductie versnellen. Dat laatste vergt ook politieke ondersteuning. Zo is de subsidie van elektrische auto’s, bijvoorbeeld middels een aankooppremie en gereduceerd wegenbelastingtarief, mooi. Het helpt onze klimaatdoelen te bereiken. Maar vanuit die gedachte is het zwaarder subsidiëren van solar elektrische auto’s niet meer dan logisch. Dat is dan ook een van de zaken waar we op inzetten. Daarvoor is echter allereerst missiewerk te doen; duidelijk maken wat een solar elektrische auto is, en wat de toegevoegde waarde. Ook dat broodnodige lobbywerk krijgt inmiddels vorm.’

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten