logo
wvhj2023
hero-image
18 januari 2019

Sundata: gemeente loopt 20 procent opbrengst zonnepanelen mis door gebrekkige serviceafspraken met installateur

Een gemeente uit Noord-Nederland loopt ruim 20 procent aan opbrengst van haar zonnepanelen mis door gebrek aan serviceafspraken. Dit blijkt uit een analyse van SunData.

2018 was, volgens onderzoeken van SolarCare en de Universiteit Utrecht, een bovengemiddeld goed jaar voor de eigenaren van zonnepanelen. De systemen leverden gemiddeld 11 procent meer op dan in 2017. 

Voor de betreffende gemeente in Noord-Nederland dus niet. De gemeente, eigenaar van 24 pv-systemen geïnstalleerd op horecagelegenheden en sportcomplexen, zou jaarlijks 335.000 kilowattuur zonnestroom moeten oogsten. Genoeg om de locaties van stroom te voorzien en terug te leveren aan het elektriciteitsnetwerk. Maar toen de gemeente de rapportages van haar installatiebedrijf te zien kreeg, bleek dat er 20 procent minder opbrengst behaald was.

‘Het installatiebedrijf benaderde ons, omdat het aan wilde tonen dat het niet verantwoordelijk was voor deze daling’, vertelt Joris Beukeboom, mede-oprichter van SunData. ‘Na onze analyse, waarin we de verwachte opbrengst met de gerealiseerde opbrengst vergeleken, bleek dat de opbrengstdaling was veroorzaakt door een uitgezet systeem. Een dakinspectiebedrijf had het systeem tijdens zijn werkzaamheden om veiligheidsredenen uitgeschakeld, maar was vergeten het weer in te schakelen. Dergelijke fouten kunnen natuurlijk voorkomen en zijn snel te verhelpen. Mits er iemand is die de fouten signaleert. De gemeente en het installatiebedrijf hadden geen afspraken gemaakt over de monitoring. Daarom voelde niemand zich verantwoordelijk om de systemen 24 uur per dag en 7 dagen per week in de gaten te houden.’

Uit gesprekken van SunData, met installatiebedrijven en pv-eigenaren, blijkt dat er landelijk veel verwarring bestaat over de verantwoordelijkheden voor het onderhoud en de monitoring van pv-systemen. ‘Wij denken dat dit komt doordat goede servicecontracten eerder uitzondering dan regel zijn’, legt Beukeboom uit. Voor installatiebedrijven heeft dit als gevolg dat zij regelmatig on(der)betaalde servicebezoeken afleggen. Dat is onnodig, vindt Beukeboom: ‘Service is nog een ondergeschoven kindje in de installatiebranche. Het wordt gezien als lastig en ingewikkeld, in plaats van een extra inkomstenbron. Dat is jammer. Want met heldere servicecontracten en slimme monitoringsoftware, kun je je als installatiebedrijf juist onderscheiden en meer inkomsten genereren.’ 

Deel dit artikel:

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten