logo
wvhj2023
© BAM
© BAM
20 maart 2024

BAM neemt circulaire batterij van 2.000 oude fietsaccu’s in gebruik

Bouwbedrijf BAM heeft op zijn experimentele laadplein voor elektrisch bouwmaterieel in Den Bosch een circulaire batterij in gebruik genomen. Het energieopslagsysteem is uitgerust met 2.000 oude fietsbatterijen.

De batterij wordt ingezet als buffer voor de momenten dat het elektriciteitsnet niet genoeg stroom kan leveren voor het laden van de elektrische voertuigen. Daarvoor wordt gebruikgemaakt van een stroomaansluiting van 3 x 63 àmpere. De eerste nieuwe accu’s zet het bedrijf in op onzede bouwplaats in Waalwijk en bij het experimentele laadplein op de BAM-locatie in Den Bosch.

Laden buiten piek
‘De nieuwe buffer is een mooie circulaire manier om onze oplaadmogelijkheden op de bouwplaats uit te breiden’, vertelt Bram de Mooij, directeur Productie bij BAM Infra Nederland. ‘Zo kunnen we snel tussentijds bijladen met meer vermogen dan uit de bouwaansluiting. Bovendien helpt de buffer om overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te voorkomen. Aan het einde van de dag, als mensen thuiskomen, hun auto aan de lader hangen en thuis veel stroom vragen, raakt steeds vaker het net overbelast. Ook bouwbedrijven hangen dan hun materieel aan de lader. Batterijen verlagen de piekvraag aan het net. Zo dragen we als bouwbedrijf bij aan een stabiel netwerk en het succes van de energietransitie.’

De circulaire accu is ontstaan vanuit BAM’s samenwerking met Refurb Battery dat gespecialiseerd is in het maken van mobiele en schaalbare oplossingen voor het leveren van circulaire energie. In de batterij zijn meer dan 46.000 gerecyclede batterijcellen verwerkt, afkomstig uit zo’n 2.000 ingezamelde fietsaccu's’.

Congestiemanagement
De nieuwe accu staat niet alleen op de bouwplaats in Waalwijk – waar BAM voor de gemeente werkt aan de reconstructie van de Akkerlaan, Drunenseweg en Eikendonklaan, maar ook bij het BAM-kantoor in Den Bosch. Daar is hij geplaatst in een proeftuin met laadinfrastructuur waarin BAM alle effecten van elektrisch laden in relatie tot congestiemanagement test. In de proeftuin experimenteren we met verschillende hard- en softwareproducten. We bieden ook opdrachtgevers de mogelijkheid om bepaalde assets in de proeftuin te testen voordat deze bij hen in het veld toegepast wordt. Zo ondervindt de operatie van de klant geen hinder.

De locatie beschikt over een kleine netaansluiting waarop 2 kantoorpanden, 3 warehouses, 29 AC-laadpunten voor bedrijfsbussen en leaseauto’s en een snellader voor een elektrische truck zijn aangesloten. De nieuwe circulaire accu stelt BAM in staat te voldoen aan de toenemende laadbehoefte ondanks de kleine netaansluiting op de locatie.

Deel dit artikel:
In samenwerking met
storage_magazine_logo

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de nieuwsbrief met het laatste nieuws!
Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen en heb de privacy policy gelezen.

Laatste Nieuws

Bekijk al het nieuws

Meest gelezen

Producten